Műsorunk jellege:
A műsor célja segítséget nyújtani szülőknek, nagyszülőknek a keresztény nevelésben. Az élet problémáira keressük a válaszokat a schönstatti lelkiséghez tartozó családok megélt tapasztalatai, az alapító Kentenich atya pedagógiai írásai, a lelkiséget Magyarországon meghonosító Tilmann atya gyakorlatias gondolatainak felhasználásával. Mindezek tolmácsolásában, értelmezésében segít nekünk Uzsalyné dr. Pécsi Rita, a neveléstudományok doktora, a Kentenich-pedagógia kutatója, és - nem mellesleg - négy gyermek édesanyja. Célunk helyes szemlélethez segíteni a szülőket, hogy az ÉLETRE növelhessék családjaikban gyermekeiket.
Válogatás műsorunk témáiból:
Műsorvezetők:
Zajkás Péter és Rozi | Varga Erika |
Első műsorunk témája (2010. január 13.):
Azt szeretnénk, hogy gyermekeink a keresztény hit mellett dönteni képes felnőtté váljanak. Hogyan, milyen módon fejleszthetjük gyermekeinkben a döntésképességet?
Kentenich atya, Schönstatt alapítója így ír arról a keresztény eszményről, amely a nevelés során előttünk lebeg:
"Az új ember önálló, lelkes, döntést szerető és dönteni képes, önmagáért felelős és bensőleg szabad személyiség, aki egyformán távol tartja magát a formákhoz kötött rabszolgaságtól és a kötődést nélkülöző önkényességtől."
Az adás alatt Bach C-dúr csellószvitjéből hallhatunk részleteket.
Második műsorunk témája (2010. január 27.):
Ki az úr a házban? Szabad-e, kell-e korlátokat támasztanunk? Szükséges-e harcolnunk gyerekeinkkel?
Az adás alatt a Kóristák c. film zenéjéből hallhatunk részleteket.
Harmadik adásunk témája (2010. február 10.):
Káin és Ábel a gyerekszobában? Honnan az agresszió a gyerekemben? Beavatkozzam vagy ne a gyerekek veszekedésébe? És ha igen, hogyan? Előhozható-e valami jó a testvérek viszályából?
Negyedik adásunk témája (2010. február 24.):
Apró koncelebránsok a misén... A gyerekeim túlságosan hangoskodnak, zavaróan viselkednek a szentmisén - mit tegyek? Egyáltalán szabad-e, kell-e nevelni a templomban?
Ötödik adásunk témája (2010. március 10.):
A gyermekem mindig a rövidebbet húzza, mindig őt bántják a többiek, mindig őt szivatják. Szülőként mit tegyek: menekítsem egy másik közösségbe vagy inkább erősítsem otthon, hogy megvédhesse magát? De hogyan?
Hatodik adásunk témája (2010. március 24.): A bizalom kérdése
Mit jelent a bizalom a gyereknevelésben? Mi a különbség a bizalom és a közönyös magárahagyás között? Hogyan bízhatok a végsőkig a gyermekemben levő jóban? Különösen, ha kamasz. Hogyan nevelhetem önállóságra bizalommal az apróságokat? Rábízhatom-e gyerekeimet a Szűzanyára?
Hetedik adásunk témája (2010. április 7.): Értékelés otthon és az iskolában
Könnyen hajlunk arra, hogy elhiggyük: az iskola a teljesítményt fejleszti, értékeli, méri, az otthon pedig szeretettel elfogad, és nem foglalkozik a teljesítménnyel. Vajon helyes-e ez a felfogás, a területek ilyetén szétválasztása? Mit tehetek, ha az iskola másként értékeli a gyerekemet, mint én? Ki mellé álljak, ha konfliktus alakul ki gyerekem és egy iskolai nevelő között? Pedagógusként hogyan vihetjük be az iskolába sajátos keresztény értékeinket? Miért kell vigyáznunk a szavainkra?
Nyolcadik adásunk témája (2010. április 24.): A motiválás kérdése
Hogyan tudom rávenni gyermekemet, hogy komolyabban vegye a tanulást. Mi a szülő feladata: odaverje az íróasztalhoz ("akkor is megtanulod, fiam"), vagy pedig hogy a gyermek személyiségét fejlessze, megkeresse, megtalálja azt a területet, amely a gyereket igazán érdekli, és engedje, hogy abban fejlődjék?
Kilencedik adásunk témája (2010. május 5.): Következetesség
Miért fontos a következetesség a gyermeknevelésben? Fontos-e végigvinni akaratunkat, ha egy utasítást adunk gyerekünknek? Hogyan vigyek végig egy szülői utasítást? És hol kap helyet mindebben az irgalom? Mit jelent a következetesség a büntetésben, fegyelmezésben? Mit tegyenek azok a szülők, akiknek nevelési módszereik, elveik élesen eltérnek egymástól? Ha egy férj engedelmeskedik a feleségének, az milyen hatással lehet a gyerekek nevelésére?
Tizedik adásunk témája (2010. május 19.): A zsebpénz kérdése
Adjunk, ne adjunk? Feltételhez kötve, feltétel nélkül? Mennyit? Mire? Hogyan kapcsolható össze a zsebpénz az önállóságra neveléssel? És ha hülyeségre költi?
Tizenegyedik adásunk témája (2010. június 2.): A képernyő, azaz képek és ernyők a családban
Szüksége van-e a családnak képernyővédőre? Miért? Milyen legyen a mi képernyővédőnk? Hogyan válhat a tévénézés, számítógépezés családi ünneppé?
Tizenkettedik adásunk témája (2010. június 16.): Az Önzetlenségre nevelés kérdése
Elég a szülői példa? Úgy néz ki, mintha folyton csak magára gondolna... Gyermekem mindig el van telve önmagától, ezzel riaszt másokat. Mit tehetek?
Műsorunk meghallgatható a Schönstatt Családmozgalom honlapján: www.csaladmozgalom.hu. Ugyanitt Kentenich atya pedagógiájáról is olvashat.
E-mailt írhat részünkre az eletrenovelo@mariaradio.hu címre. Várjuk észrevételeit, javaslatait, ötleteit.